۸ نکته کلیدی برای پاک کردن لکه از روی فرش

نکات برگزیده مطلب
  • ‌روش‌های پاک کردن لکه از فرش
  • پاک کردن لکه چای
  • پاک کردن لکه شیر کاکائو
  • پاک کردن لکه قهوه
  • پاک کردن لکه وایتکس
  • پاک کردن لکه زعفران
  • پاک کردن لکه روغن و چربی
  • پاک کردن لکه چسب قطره‌ای
  • پاک کردن لکه‌های آدامس و موم
  • پاک کردن لکه زرد سوختگی
  • پاک کردن لکه زردی فرش بعد از شستن

از آنجایی که فرش‌ها به عنوان کفپوش و کالای زینتی در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند و دم دست هستند، این امکان وجود دارد که در اثر عواملی لکه بگیرند. برای پاک کردن لکه از فرش روش‌هایی وجود دارد که دیگر نیاز به شستشوی فرش نمی‌باشد و با به کارگرفتن آن‌ها می‌توان به راحتی لکه‌ها را پاک کرد. در زمان پاک کردن لکه فرش باید به جنس فرش و نوع لکه دقت کرد تا پاک کردن لکه، بدون آسیب رساندن به فرش انجام شود. در این مقاله می‌خواهیم روش‌هایی را برای پاک کردن لکه‌‌های فرش بیان کنیم. پس با ما همراه باشید.

پاک کردن لکه شربت روی فرش

 

‌روش‌های پاک کردن لکه از فرش

لکه‌هایی که بر روی فرش ایجاد می‌شوند همگی از یک جنس نیستند و هر کدام قلق خاصی برای پاک‌کردن دارند که فقط با یک نوع محلول پاک شوند، بلکه هر کدام حلال مخصوص به خود را دارند. آنچه که در پاک کردن لکه از فرش، مهم به نظر می‌رسد ابتدا شناسایی نوع لکه و سپس استفاده از حلال آن می‌باشد. در ادامه مطلب می‌خواهیم برای هر کدام از لکه‌هایی که ممکن است روی فرش ایجاد شود، روش‌های را برای پاک کردن خدمت شما قرار دهیم.

پاک کردن لکه چای

یکی از لکه‌های رایج روی فرش، لکه‌ای است که بر اثر ریختن چای به وجود می‌آید و به دلیل نوع مواد موجود در چای، اگر به موقع پاک نشود اثر آن به صورت لکه‌های قهوه‌ای کم رنگ روی فرش باقی می‌ماند. از میان پاک کننده‌های قوی برای لکه چای، می‌توان به جوش شیرین و سرکه سفید اشاره کرد. برای این کار باید برای هر کدام محلول جداگانه‌ای درست کنید و به کار ببرید.

برای از بین بردن لکه چای با جوش شیرین، یک فنجان جوش شیرین را در یک کاسه آب بریزید و سپس یک دستمال تمیز را به این محلول آغشته کنید و روی قسمتی از فرش که لکه‌ چای دارد به صورت دورانی بکشید. چندبار که این کار را انجام دهید، اثر لکه از بین خواهد رفت.

از دیگر پاک کننده‌های لکه چای، سرکه سفید است. از ترکیب نصف فنجان سرکه سفید با یک لیوان آب گرم، یک محلول پاک کننده لکه چای درست می‌شود. با اسپری کردن این محلول بر روی لکه فرش و کشیدن یک پارچه نرم روی آن، لکه چای محو می‌شود. برای اثربخشی بیشتر این محلول می‌توانید چند قطره مایع ظرفشویی هم به آن اضافه کنید.

پاک کردن لکه شیر کاکائو

لکه‌هایی مانند شیر کاکائو و شکلات، بیشتر توسط کودکان روی فرش ایجاد می‌شوند و برای خیلی از خانواده‌های که فرزند کوچک دارند اتفاق می‌افتد. برای از بین بردن این نوع لکه با استفاده از آب سرد و جوش شیرین می‌توانید یک محلول لکه بر درست کنید و سپس با یک برس نرم یا مسواک چند بار روی فرش بکشید تا اثر آن از بین برود. اگر جوش شیرین در منزل نداشتید، می‌توانید از ترکیب مواد شوینده آنزیم دار مانند پودر رخت شویی یا لباسشویی و آب سرد یک محلول درست کنید.

 

پاک کردن لکه شیرکاکائو روی فرش

پاک کردن لکه قهوه

اگر فرش شما بر اثر ریختن قهوه روی آن لکه بگیرد می‌توانید با یک ترفند ساده آن را پاک کنید. برای این کار محلولی از یک فنجان آب و سه قطره مایع ظرفشویی درست کنید و یک اسنفج را به این محلول آغشته کنید و چند بار روی لکه بکشید تا اثری از آن باقی نماند. برای از بین بردن لکه قهوه از روی فرش‌های دستباف از مواد شوینده اصلی و یا شرکت‌های قالیشویی کمک بگیرید.

پاک کردن لکه وایتکس

وایتکس از موادی است که اگر روی فرش بریزد، به سرعت ایجاد لکه می‌کند. اگر وایتکس روی فرش شما ریخت فورا یک دستمال کاغذی یا حوله‌ای را روی آن بگذارید تا وایتکس را از روی فرش جذب کند. از کشیدن دستمال روی فرش خودداری کنید تا وایتکس به جاهای دیگر پخش نشود. با یک فنجان آب گرم و یک چهارم فنجان مایع ظرفشویی یک محلول درست کنید و این محلول را روی لکه ریخته و بگذارید 5 دقیقه بماند، سپس با قرار دادن یک اسفنج روی محلول آن را جذب کنید و بعد با آب سرد لکه را بشوئید. از بین بردن لکه‌هایی که بر اثر وایتکس روی فرش ایجاد می‌شود به دقت بالایی نیاز دارد. در مورد لکه وایتکس بر روی فرش‌های دستباف بهتر است که از شرکت‌های قالیشویی کمک بگیرید.

پاک کردن لکه فرش

پاک کردن لکه زعفران

یکی از موادی که رنگ‌دهی آن بسیار بالا است زعفران می‌باشد. اگر به هر دلیلی فرش شما بر اثر ریختن زعفران لکه گرفت بهترین لکه‌برها، مواد شوینده و شامپو فرش هستند. برای از بین بردن لکه زعفران ابتدا با یک دستمال نرم لکه زعفران را جذب کنید و سپس مقداری آب داغ را روی لکه بریزید و بگذارید کمی به حال خود باقی بماند و بعد از آن با شامپو فرش یا مواد شوینده محل لکه را شستشو دهید.

پاک کردن لکه روغن و چربی

لکه‌هایی که بر اثر روغن و چربی روی فرش ایجاد می‌شود بسیار سرسخت می‌باشند و از آنجایی که حالت چسبندگی دارند برای پاک کردن آن‌ها به روش‌های خاصی نیاز است. برای پاک کردن این نوع لکه‎ها ما چند روش خانگی را به شما معرفی می‌کنیم تا بدون از دست دادن وقت برای پاک کردن لکه از فرش اقدام کنید. برای از بین بردن لکه‌های روغن و چربی به خاطر این که چسبنده هستند، باید سریع اقدام کنید.

در قدم اول یک حوله کاغذی را روی لکه قرار دهید و به آرامی فشار دهید تا روغن و چربی جذب کاغذ شود. در این مرحله برای اطمینان می‌توانید با استفاده از یک قاشق باقی مانده روغن یا چربی را از فرش جدا کنید.

بعد از برداشتن چربی و روغن از روی فرش، با استفاده از صابون و سرکه یک محلول درست کنید و مقداری از آن را روی لکه بریزید و بعد با یک پارچه خشک کنید. ترکیب آب و چند قطره مایع ظرفشویی محلول مناسبی می‌باشد که با چند بار اسپری در محل لکه، نتیجه خوبی را به شما می‌دهد.

پاک کردن لکه چسب قطره‌ای

چسب قطره‌ای از موادی است که وقتی روی فرش بریزد به سرعت مانند سنگ سفت می‌شود. برای پاک کردن لکه چسب قطره‌ای دو روش وجود دارد. اولین روش استفاده از بخار است و برای این کار می‌توانید از اتوی بخار‌ استفاده کنید. ابتدا پارچه‌ای را روی محل لکه قرار دهید و سپس محل لکه را بخار بگیرید تا چسب بر اثر حرارت باز شود و به پارچه بچسبد و از بین برود.

سرکه و آستون نیز از محلول‌هایی هستند که برای از بین بردن لکه چسب قطره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای این کار پارچه‌ای را به سرکه یا آستون آغشته کنید و روی محل لکه بکشید تا چسب نرم شود و بتوانید به راحتی آن را از فرش جدا کنید.

پاک کردن لکه‌های آدامس و موم

دسته‌ای دیگر از لکه‌هایی که ممکن است بر روی فرش به وجود بیایند چسبیدن آدامس، موم و خمیر می‌باشد. در این مواقع یک تکه یخ را در پارچه‌ایی نازک بپیچید و سپس آن را روی لکه نگه دارید تا موم یا آدامس خشک شود. در مرحله بعد با استفاده از قاشق یا یک چاقوی تیز به آرامی موم یا آدامس را از فرش جدا کنید

پاک کردن لکه زرد سوختگی

ممکن است فرش شما بر اثر افتادن اتوی داغ یا قرار دادن قابلمه داغ و افتادن شمع روشن روی آن دچار سوختگی شود و پرزهای آن از بین برود و لکه سوختگی روی فرش ایجاد شود که می‌تواند اثر بدی روی زیبایی فرش شما داشته باشد. برای از بین بردن این نوع لکه‌ها ما یک پیشنهاد به شما می‌دهیم که با انجام یک روش خانگی می‌توانید اثر سوختگی را کمتر و یا از بین ببرید.

اولین قدم این است که پرزهای سوخته فرش را با سمباده نرم یا قیچی از بین ببرید. در مرحله بعد یک پیاز بزرگ را دو تکه کنید و به مدت 2 دقیقه روی محل لکه بکشید. سپس یک قاشق چایخوری نمک را روی لکه بریزید و بگذارید 5 دقیقه بماند. در پایان می‌بینید که لکه کمرنگ شده است و در بیشتر موارد نیز از بین می‌رود.

پاک کردن لکه زرد سوختگی روی فرش

پاک کردن لکه زردی فرش بعد از شستن

زرد شدن فرش پس از شستشو از مواردی است که شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد و قطعا احساس ناخوشایندی را به همراه داشته است. برای پاک‌کردن این نوع لکه‌ها روش ساده‌ای وجود دارد که با انجام آن می‌توانید به راحتی لکه را از بین ببرید. با استفاده از یک فنجان آب و نصف فنجان سرکه و مقداری جوش شیرین یک محلول درست کنید. در مرحله بعد این محلول را روی نقاط زرد رنگ اسپری کنید و سپس یک دستمال تمیز را محکم روی لکه‌ها بکشید.

سخن پایانی

در این مقاله با روش‌های پاک کردن لکه از فرش آشنا شدیم. برای نگهداری بهتر و تمیز ماندن فرش از هر نوع آلودگی بهتر است که از رو فرشی استفاده کنید. اگر بنا به دلایلی فرش شما لکه گرفت، سعی کنید در همان لحظه اول نسبت به پاک کردن لکه اقدام کنید و این کار را به زمان‌های دیگر موکول نکنید. قبل از تمیز کردن لکه، از طریق برچسب پشت فرش، ابتدا جنس الیاف فرش را بشناسید و سپس محلول مناسب را تهیه کنید. همچنین بهتر است که برای پاک کردن لکه از فرش‌های دستباف از شرکت‌های قالیشویی کمک بگیرید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا