نکات کلیدی ست کردن فرش و مبل

نکات برگزیده مطلب
  • اصول ست کردن فرش با مبل
  • ست کردن رنگ فرش با مبلمان
  • ست کردن رنگ فرش با رنگ کوسن
  • چیدمان مبلمان نسبت به فرش
  • اندازه فرش
  • نکات ست کردن فرش و مبل

چیدن دکوراسیون در خانه یکی از کارهایی است که خانم‌های خانه‌دار تلاش زیادی برای آن انجام می‌دهند و ست کردن مبل و فرش یکی از اصول چیدن دکوراسیون است. اگر این کار را به خوبی انجام دهید، خانه‌ی شما جلوه و نمای بسیار زیبایی پیدا می‌کند. همانطور که می‌دانید رعایت اصول ست کردن فرش و مبل بسیار مهم است و هر شرکت طراحی دکوراسیونی این اصول‌ها را برای زیبایی خانه شما رعایت می‌کند. یکی از این اصول‌هایی که رعایت آن بسیار مهم است، توجه به هماهنگ بودن رنگ فرش با مبل و یا تضاد آن‌ها با یکدیگر می‌باشد. در ادامه اطلاعاتی را درباره ست کردن فرش و مبل در اختیار شما خوانندگان محترم قرار می‌دهیم.

ست کردن فرش راه راه

 

اصول ست کردن فرش با مبل

در دکوراسیون داخلی برای ست کردن فرش با مبل روش‌های متفاوتی وجود دارد که با به کار بردن آن‌ها می‌تواند فضای متفاوت و جذابی را برای خانه ایجاد کند. به دلیل تنوع رنگ، طرح و مدل در فرش و مبل، انتخاب‌های گوناگونی برای شما وجود دارد که گاهی سبب گمراهی شما در انتخاب مناسب فرش و مبل می‌شود. برای ست کردن فرش و مبل باید به مواردی مثل رنگ، طرح، بافت و سبک مبلمان و فرش دقت کرد.

ست کردن رنگ فرش با مبلمان

یکی از راه‌های ست کردن فرش و مبلمان، تناسب بین رنگ آن‌ها می‌باشد. به طور کلی فرش در سه رنگ تیره، روشن و خنثی وجود داردکه شما می‌توانید با توجه به رنگ فرش مبلمان خود را انتخاب کنید.

فرش و مبل را از یک رنگ انتخاب کنید

اگر طرفدار سبک زندگی ساده هستید، می‌توانید فرش و مبل را از یک رنگ انتخاب کنید تا ظاهر ساده و یکدستی را برای فضای خانه شما فراهم کند. اگر رنگ مبل و فرش شما یکی باشد، بهتر است که رنگ دیگر وسایل را متفاوت انتخاب کنید تا فضای خانه بی روح نشود. رنگ‌های خاکستری، سفید و طوسی طیف رنگ‌های خنثی هستند و هر مبلمانی به راحتی با این رنگ‌ها ست می‌شو. برای مثال اگر رنگ فرش‌تان کرم است بهتر است رنگ مبل را از همان رنگ با کمی تیرگی انتخاب کنید.

دو رنگ مختلف را به کار ببرید

در فرش‌هایی که تک رنگ هستند امکان انتخاب رنگ مبل، دشوار است. اما فرش‌های که تنوع رنگ دارند  دست‌تان را برای ست کردن فرش و مبل باز می‌گذارند و شما می‌توانید یکی از رنگ‌های فرش را در انتخاب مبل در نظر بگیرید. این فرش‌ها به دلیل تنوع رنگ، هر رنگی را که شما برای مبل‌تان انتخاب می‌کنید را، دارند و با هر مبلی به خوبی ست می‌شوند. فرش‌های که ترکیب رنگ تیره دارند مانند رنگ سورمه‌ای، می‌توان با مبل سفید، کرم و آبی روشن ست شوند.در این چیدمان اگرچه رنگ‌ها متضاد یکدیگر هستند اما فضای زیبایی را به وجود می‌آورد.

ست کردن فرش با تم طوسی

رنگ‌های هماهنگ یا هم خوان استفاده کنید

برای ست کردن فرش و مبل حتما نباید رنگ آن‌ها یکی باشد، می‌توان از دو رنگ که هیچ نزدیکی با یکدیگر ندارند استفاده کرد. البته بهتر است که این دو رنگ با یکدیگر هارمونی یا تناسب داشته باشند. رنگ‌های زیادی با در کنارهم قرارگرفتن ترکیب زیبایی را ایجاد می‌کنند. برای مثال بیشتر مبلمان‌ها به خوبی با فرش طوسی ست می‌شوند.

ست کردن رنگ فرش با رنگ کوسن

یکی دیگر از روش‌هایی که به صورت غیر مستقیم که برای ست کردن فرش و مبل استفاده می‌شود، تمرکز روی رنگ کوسن می‌باشد. اگر رنگ فرش با مبل هماهنگی نداشته باشد، با تهیه کردن  چند کوسن که همرنگ فرش باشد می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

ست کردن فرش با رنگ بدنه مبل

برای اینکه رنگ فرش با مبل هماهنگ باشد، به جای ست کردن رویه مبل با فرش، از رنگ بدنه استفاده کنید. این یعنی رنگ پایه‌ها و دسته‌ها طوری انتخاب شود که با رنگ فرش هماهنگ باشد. بدنه بیشتر مبل‌ها، چوبی است و مدل‌هایی نیز وجود دارند که پایه و بدنه آن‌ها دارای روکش است که می‌توان آن‌ها را با رنگ‌های مختلف فرش ست کرد که هارمونی خوبی را به فضای خانه بدهد.

از فرش چند رنگ استفاده کنید

اگر می‌خواهید برای ست کردن مبل و فرش دغدغه‌ای نداشته باشید و آزادانه عمل کنید، بهتر است که یک فرش چند رنگ داشته باشید. فرش‌های چند رنگ به دلیل تنوع رنگی که دارند به راحتی با هر مبلمانی ست می‌شوند. در این مورد می‌توان فرش‌های ایرانی را پیشنهاد داد. فرش‌های ایرانی با الگوهای متنوع، رنگارنگ و زیبا با هر مبلی که در نظر داشته باشید می تواند یک هارمونی در دکوراسیون خانه شما به وجود بیاورد.

ست کردن فرش و مبل بر اساس طرح فرش

از دیگر تکنیک‌های که برای تناسب فرش و مبل می‌توان به کار برد استفاده از طرح فرش می‌باشد. در این روش بدون در نظر گرفتن رنگ‌ها، طرح به کار رفته در فرش را در نظر بگیرید و میل خود را با آن ست کنید. برای مثال اگر فرش شما پر نقش و نگار و رنگارنگ است مبلمان شما باید تک رنگ باشد.

سبک مبل و فرش را باهم هماهنگ کنید

همانطور که می‌دانید مبل در سبک‌های استیل، سلطنتی، کلاسیک و راحتی وجود دارد. مبل‌های استیل و سلطنتی بیشتر با فرش‌های سنتی ایرانی ست می‌شوند. مبل‌های مدل ال، کاناپه‌ها و مبل‌های راحتی بیشتر با فرش‌های مدرن ست می‌شوند. این امکان نیز وجود دارد که این دو دکوراسیون را باهم ترکیب کنید و سبک جدیدی را برای خانه خود خلق کنید.

می‌توانید برای مبلمان مدرن از فرش‌های سنتی استفاده کنید فقط باید دقت کنید که این ترکیب زیبایی خانه شما را بیشتر کند. فرش کرمی هم برای مبلمان کلاسیک و راحتی مناسب است. فرش‌های لاکی رنگ را می‌توان با مبل‌ها راحتی وکلاسیک ست کرد.

ست کردن فرش طرحدار

چیدمان مبلمان نسبت به فرش

بعد از در نظر گرفتن رنگ و جنس و طرح  فرشی که می خواهید متناسب با اتاق و دکوراسیون و مبلمانتان انتخاب کنید برای انتخاب فرش مناسب لازم است چیدمان فرش و مبلمان را هم تعیین کنید تا بتوانید اندازه فرش مورد نظرتان را هم مشخص کنید.

  • مبلمان به طور کامل روی فرش قرار می‌گیرد: اگر می‌خواهید مبلمان را به طور کامل روی فرش قرار دهید فرش باید از هر طرف حدود 20 سانتی متر پهن تر باشد. قرار دادن همه وسایل روی فرش یک فضای مشخصی برای نشستن را تعریف می‌کند. برای اتاق‌های بزرگ و سالن پذیرایی این روش، چیدمان مناسبی برای موقعیت فرش و مبلمان می‌باشد.
  • پایه های جلو مبلمان روی فرش قرار می‌گیرد: وقتی که یک سمت مبلمان شما به طرف دیوار است سایز فرش باید به گونه‌ای باشد که پایه جلوی همه مبل‌ها روی آن قرار بگیرد.
  • وقتی که فقط میز روی فرش باشد: در این روش همه مبلمان خارج از فرش است وفقط میز روی فرش قرار می‌گیرد. برای اتاق‌های باریک وکوچک این روش بسیار مناسب است و فضای اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

ست کردن فرش با مبل کرم

اندازه فرش

یکی از مزایای فرش این است که به تعریف یک فضا در خانه کمک می‌کند. اندازه فرش تا حد زیادی با چیدمان مبل در ارتباط است یعنی زمانی که فرشی را انتخاب می‌کنید باید به مبلمانی که دور یا روی آن قرار می‌گیرد، توجه کنید. اگر اتاق شما بزرگ است باید از فرش بزرگتر که با اتاق تناسب داشته باشد استفاده کنید. خانه‌هایی که پذیرایی بزرگ و دراز دارند باید فرشی را انتخاب کنند که بتواند طول همه کاناپه را در خود قرار بدهد.

نکات ست کردن فرش و مبل

اگر مبلمان را تهیه کرده‌اید و می‌خواهید فرش‌تان را با آن ست کنید چند نکته وجود دارد که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید تناسب زیبایی بین فرش و مبل به وجود آورید.

  • به طرح و بافت پارچه و بدنه مبل توجه کنید. اگر مبل بافت یا طرح واضح و مشخصی دارد بهتر است که فرش را نیز متناسب با مبل، طرح دار انتخاب کنید.
  • سبک مبلمان و فرش را با هم هماهنگ کنید. برای مثال مبل‌های استیل و سلطنتی بیشتر با فرش‌های سنتی ایرانی ست می‌شوند.
  • برای مبل‌های با بافت ساده، فرش‌های طرح دار شلوغ بگیرید.
  • برای مبل‌هایی که بافت، طرح و نقش مشخصی دارند، فرش‌های ساده بگیرید.
  • اندازه فرش و مبل را به تناسب فضای خانه در نظر بگیرید. اگر فضای خانه کوچک است از خریدن مبلمان بزرگ و فرش‌های طرح شلوغ خودداری کنید زیرا فضای خانه را بی نظم و کوچک‌تر نشان می‌دهد.
  • قبل از خرید فرش، مبلمان منزل، ابعاد، اندازه و نحوه چیدمان آن‌ها را در نظر بگیرید.

سخن پایانی

ست کردن فرش و مبل با یکدیگر اصولی دارد که آن‌ها را در این مطلب بیان کردیم و نکات طلایی در این زمینه رادر اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دادیم. اگر قصد دارید زیباترین دکور را برای خانه خود انتخاب کنید، سبک‌های بسیار متفاوتی وجود دارد که برای  هر سلیقه‌ای مناسب هستند. برخی از این سبک‌ها را می‌توان به سادگی اجرا کرد و شاهد زیباتر شدن خانه بود. اما اجرای سبک‌های دیگر ممکن است کمی سخت باشد و بهتر است که آن‌ها را به شرکت‌ها طراحی دکوراسیون بسپارید تا به بهترین شکل آن‌ها را برای شما اجرا کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا