انتخاب طرح فرش – یک انتخاب حساس برای خانم‌های سخت‌پسند

نکات برگزیده مطلب
  • سبک دکوراسیون
  • انتخاب طرح فرش با دکوراسیون سنتی
  • انتخاب طرح فرش با دکوراسیون کلاسیک
  • انتخاب طرح فرش با دکوراسیون مدرن
  • انتخاب طرح فرش با مبلمان

فرش یکی از اجزای مهم در دکوراسیون هر خانه‌ای می‌باشد. به دلیل تنوع رنگ و طرح می‌تواند با دیگر وسایل خانه‌ هارمونی مناسبی داشته باشد. فرش‌‌ها از نظر طرح دارای تنوع فراوانی هستند. هر کدام با توجه به فضای خانه کاربردهای متفاوتی دارند. یکی از مواردی که باید در زمان خرید فرش به آن دقت کرد، انتخاب طرح فرش می‌باشد. اگر به خوبی انجام شود سبب تناسب طرح فرش با دکوراسیون خانه خواهد شد و فضایی زیبا و دلنشین را به وجود می‌آورد.

امروزه با توجه به تولید فرش‌های مدرن و کلاسیک، سبک‌های نوینی از چیدمان خانه در حال ظهور است. برای هر یک از این سبک‌ها، فرش با طرح و جنس متفاوتی را پیشنهاد می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم معرفی کوتاهی از سبک‌های دکوراسیون و طرح فرش متناسب با آن‌ها داشته باشیم و در ادامه نیز نکاتی را برای انتخاب طرح فرش مناسب بیان کنیم.

انتخاب طرح فرش با مبل

سبک دکوراسیون

در سال‌های اخیر توجه به دکوراسیون داخلی در نزد بسیاری از خانم‌ها اهمیت فراوانی پیدا کرده است. به طوری که قبل از خرید هر وسیله‌ای ابتدا تناسب آن را از نظر جنس، رنگ و طرح با فضای خانه در نظر می‌گیرند. سپس اقدام به خرید می‌کنند. فرش نیز از وسایلی است که با توجه با سبک‌های که در دکوراسیون وجود دارد انتخاب می‌شود. انتخاب طرح فرش با توجه به نوع دکوراسیون می‌تواند فضای جذاب و زیبایی را برای خانه به وجود بیاورد. در این بخش با توجه به نوع دکوراسیون، چند نوع طرح فرش معرفی می‌شود تا بتوانید. با کمی تغییر فضایی شاد، زیبا و شیک را برای خانه خود به وجود بیاورید.

انتخاب طرح فرش با دکوراسیون سنتی

یکی از سبک‌های چیدمان خانه، سبک سنتی است. که همواره محبوب ایرانیان بوده است. سبک سنتی دارای ارکان زیادی است که همگی بر گرفته از طبیعت می‌باشند. که محیطی انرژی بخش و شاد را برای خانه فراهم می‌کند. در دکوراسیون‌های سنتی از فرش‌های سنتی با طرح و رنگ‌های متفاوت استفاده می‌شود. بیشتر فرش‌های سنتی دارای طرح‌های شلوغ و تنوع رنگ می‌باشند. که برای جاهای پر رفت و آمد مانند سالن پذیرایی مناسب می‌باشد. برای مثال فرش‌های طرح اسلیمی و بته جقه که پر نقش و نگار و شلوغ هستند گزینه‌های خوبی یرای سالن پذیرایی می‌باشند.

انتخاب طرح فرش با دکوراسیون کلاسیک

سبک کلاسیک، یکی از سبک‌های دکوراسیون است. که جزئیات زیادی را می‌خواهد تا به اصل خود نزدیک شود. اگر شما می‌خواهید چیدمان خانه را به سبک کلاسیک انجام دهید، می‌توانید از فرش‌هایی با طرح کلاسیک استفاده کنید. امروزه فرش‌های کلاسیک دارای طرح و نقش‌های گوناگون و جذابی هستند که انتخاب فرش با طرحی مناسب برای دکوراسیون شما فراهم کرده است.

از نمونه فرش‌های کلاسیک می‌توان به طرح‌های افشان، درختی، ریز ماهی و بته جقه اشاره کرد که برگرفته از طرح‌های فرش دستباف می‌باشند. برای خانه‌های که فضای کوچک دارند بهتر است که فرش طرح بزرگ داشته باشد. تا فضای خانه بازتر به نظر برسد. فرش‌های با طرح افشان برای نشیمن، پذیرایی و اتاق خواب انتخاب خوبی هستند.

انتخاب طرح فرش کلاسیک

انتخاب طرح فرش با دکوراسیون مدرن

از دیگر سبک‌های دکوراسیون داخلی که امروزه طرفدارن بسیار زیادی پیدا کرده است، دکوراسیون مدرن می‌باشد. در کنار زندگی پر مشغله امروزی سبک مدرن به خاطر سادگی و راحتی خاصی که دارد، محیطی آرام و راحت را برای خانه فراهم می‌کند. در دکوراسیون مدرن از وسایلی مانند پنجره‌های عریض، درب‌های کشویی و غیره استفاده می‌شود. به طوری که بین دنیای داخل منزل و بیرون منزل ارتباط برقرار می‌کند. برای دکوراسیون مدرن، فرش‌های با طرح‌ها مدرن نیز وجود دارد که می‌تواند هارمونی زیبایی را در فضای خانه ایجاد کند.

از نمونه فرش‌های مدرن می‌توان به فرش شگی اشاره کرد، که در دو نوع تک رنگ و سه بعدی در بازار وجود دارد. فرش شگی تک رنگ برای مکان‌های کوچک و شلوغ بسیار مناسب است. فرش شگی سه بعدی نیز به دلیل تنوع رنگ و دارا بودن بافتی برجسته برای اتاق خواب و کودک مناسب به نظر می‌رسد.

انتخاب طرح فرش با توجه به فضای خانه

از مواردی که باید در انتخاب طرح فرش مد نظر داشته باشیم، فضای خانه و کاربری فرش می‌باشد. به عنوان مثال فرشی که برای اتاق نشیمن، سالن پذیرایی و اتاق خواب انتخاب می‌شود از نظر طرح و جنس با یکدیگر متفاوت هستند. در این بخش به چند مورد از طرح فرش و به کاربرد آن در دکوراسیون خانه اشاره می‌کنیم.

  • در فضاهای کوچک استفاده از فرش‌های پر نقش و نگار که دارای رنگ‌های تیره می‌باشند مناسب نمی‌باشد. زیرا که فضای خانه کوچک‌تر و شلوغ‌تر نشان می‌دهد.
  • برای فضاهای مانند اتاق نشیمن که پر رفت و آمد هستند بهتر است که از فرش‌های با طرح‌های شلوغ استفاده کنید. و همچنین از نظر جنس با دوام باشند تا بر اثر رفت و آمد خاب آن‌ها از بین نرود.
  • برای اتاق خواب کودک بهتر است از طرح فرش‌ها مدرن وکلاسیک استفاده شود. در این نوع فرش‌ها طرح‌های کارتونی، عروسکی و فانتزی وجود دارد که فضای شاد و آرام‌بخشی را برای اتاق کودک به وجود می‌آورد.
  • راهروی خانه از قسمت‌هایی است که مورد توجه دکوراسیون داخلی قرار نمی‌گیرد. اما اگر تصمیم دارید راهروی خانه خود را فرش کنید بهتر است که از فرش‌های با طرح شلوغ استفاده کنید.
  • برای سالن غذاخوری بهتر است که از فرش‌های با طرح مرکز گرا یا حاشیه دار استفاده کنید.
  • برای اتاق‌هایی که نور کافی ندارند، فرش‌های با طرح ساده، خلوت و رنگ روشن در نظر بگیرید.
  • آشپزخانه یک فضای شلوغ و پر رفت و آمد است، بهتر است که فرش آشپزخانه دارای طرحی شلوغ و رنگی تیره باشد تا لکه و کثیفی را کمتر نشان دهد. فرش‌های مدرن و کلاسیک انتخاب خوبی برای آشپزخانه می‌باشند.

انتخاب طرح فرش با مبلمان

یکی دیگر از وسایلی که در دکوراسیون خانه تاثیر گذار است، مبلمان می‌باشد. شما می‌توانید طرح فرش خود را به تناسب رنگ و طرح مبل انجام دهید. اگر مبلمان شما دارای طرحی شلوغ و رنگی تیره می‌باشد بهتر است که فرشی با طرح ساده و خلوت و رنگ روشن انتخاب نمائید. برای مبلمان تک رنگ و ساده بهتر است که طرح فرش شلوغ و پر نقش باشد. برای طرح فرش باید مدل مبلمان را هم در نظر بگیرید.

 به عنوان مثال برای مبلمان کلاسیک مانند مبلمان استیل و سلطنتی از فرش‌های با طرح سنتی و کلاسیک می‌توانید استفاده کنید. برای مبلمان مدرن بهتر است که فرش‌های مدرن را انتخاب کنید تا ترکیب زیبا وچشم نوازی در خانه ایجاد شود. به عنوان مثال مبلمان مدرن ال شکل با فرش‌ مدرن شگی فضایی ساده و زیبایی را خلق می‌کند.

انتخاب طرح فرش با کوسن

نکات لازم برای انتخاب طرح فرش مناسب

  • در زمان انتخاب طرح فرش، حتما دکوراسیون را در نظر داشته باشید. برای دکوراسیون مدرن استفاده از فرش با طرح سنتی یا کلاسیک سبب بی‌نظمی و عدم تناسب می‌شود.
  • طرح فرش را با توجه به فضای اتاق در نظر بگیرید. فرش‌های که طرح‌های شلوغ و ریز دارند برای خانه‌های کوچک مناسب نمی‌باشند. این طرح‌ها فضا را کوچک و شلوغ نشان می‌دهد.
  • اگر مبلمان پر نقش و نگاری دارید، فرش‌هایی با طرح ساده‌ و خلوت انتخاب کنید. در کنار هم قرار گرفتن مبلمان و فرش با طرح شلوغ باعث خستگی چشم می‌شود و فضای خانه را بی نظم نشان می‌دهد.
  • اگر به فضاهای مدرن و امروزی علاقمند هستید، فرش‌هایی با طرح مدرن را انتخاب کنید. این فرش‌ها دارای طرح‌های ساده‌تری می‌باشند.
  • اگر فضاهای کلاسیک را دوست دارید از فرش‌هایی با طرح سنتی استفاده کنید. این فرش‌ها نقش‌های ریز و شلوغی دارند و فضای خانه را زیباتر می‌کند.
  • برای انتخاب طرح فرش باید رنگ فرش و مساحت فضا را نیز در نظر گرفت. اتاق‌های بزرگ با فرش‌هایی که طرح شلوغ و نقش‌ ریز دارند زیباتر به نظر می‌رسند.
  • در طرح فرش به خطوط و نوارهای کنار فرش دقت کنید. تناسب بین خطوط و نوار باعث ‌می‌‌شود فضای اتاق بزرگ‌تر به نظر برسد.

سخن پایانی

در این مقاله نکاتی راجع به انتخاب طرح فرش خدمت شما عزیزان بیان شد. با توجه به این که تنوع فراوانی در طرح و رنگ انواع فرش‌های سنتی، کلاسیک و مدرن وجود دارد و استفاده از هریک از این فرش‌ها سبک متفاوتی را برای فضای خانه شما به وجود می‌آورد. بهتر است که قبل از هر کاری سلیقه خود را مد نظر داشته باشید. برای چیدن دکور خانه می‌توانید از شرکت‌های طراحی داخلی کمک بگیرید تا با ایده‌های که ارائه می‌دهند بتوانید دکوراسیون دلخواه را برای خانه خود اجرا کنید. در زمان خرید فرش از مسئول فروشگاه بخواهید که سبک‌های مناسب فرش را به شما معرفی کند تا بتوانید به تناسب دکوراسیون فرش خود را انتخاب کنید؛ همچنین به جنس فرش نیز توجه کنید تا ضمن داشتن طرح مناسب بتوانید از کیفیت و کارایی آن نیز بهرمند شوید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا