نکات کاربردی خرید فرش ماشینی

نکات برگزیده مطلب
  • نکات خرید فرش ماشینی
  • رنگ و طرح فرش
  • تراکم و شانه فرش ماشینی
  • جنس فرش ماشینی
  • قیمت فرش ماشینی

فرش ماشینی نوع مصنوعی از قالی است که توسط ماشین‌آلات صنعتی و در کارخانجات فرش بافته می‌شود. اولین فرش ماشینی در ایران در دهه 50 در کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان با الیاف مصنوعی بافته شد و روانه بازار گردید. به دلیل شباهت طرح‌ها و تنوع رنگ‌های ‌فرش‌ ماشینی با سیلقه ایرانی، مردم استقبال خوبی از خرید فرش ماشینی داشتند.

با توجه به استقبالی روز افزونی که در طی 40 سال از فرش ماشینی صورت گرفت، کارخانجات فراوانی در زمینه تولید فرش ماشینی رشد و گسترش پیدا کردند. فرش‌های ماشینی به دلیل ارزان بودن مواد اولیه و سرعت تولید نسبت به فرش دستباف قیمت ارزان‌تری دارند و از تنوع بیشتری در طرح ، نقش و رنگ برخوردار می‌باشند. با توجه به این که فرش از وسایل تاثیر گذار در دکوراسیون منزل می‌باشد، انتخاب یک فرش ماشینی خوب که ضمن دارا بودن کیفیت و زیبایی از قیمت مناسبی هم برخوردار باشد، اهمیت زیادی دارد.

در این مقاله قصد داریم نکاتی را درباره خرید فرش ماشینی به شما بگوییم تا با در نظر گرفتن آن‌ها بهترین انتخاب را داشته باشید.­­

نکات خرید فرش ماشینی

زمانی که به یک فروشگاه فرش مراجعه می‌کنید با تنوع نقش، رنگ و طرح‌های فراوانی مواجه می‌شوید. اما در زمان خرید فرش ماشینی به غیر از نقش، طرح و رنگ فرش، نکات دیگری را باید مد نظر داشت تا هزینه‌ای را که بابت خرید فرش پرداخت می‌کنید، متناسب کیفیت و کارایی آن در منزلتان باشد.

توجه به سبک زندگی

شاید برای شما جالب باشد که برای خرید فرش ماشینی باید به سبک زندگی‌تان توجه کنید. جمیعت خانواده، رفت و آمد زیاد، داشتن فرزند کوچک، نگهداری از حیوانات خانگی و غیره از مواردی است که به سبک زندگی مربوط می‌شود و بر اساس این‌ها می‌توانید فرش مورد نظرتان را انتخاب کنید. برای مثال اگر فرزند کوچک دارید، انتخاب فرش‌هایی با رنگ تیره و طرح شلوغ بهتر است زیرا کثیفی را کمتر نشان می‌دهد.

برای کدام اتاق می‌خواهید فرش بخرید؟

در زمان خرید فرش ماشینی نوع کاربرد آن در فضای خانه را در نظر داشته باشید. قبل از خرید باید بدانید که برای کدام اتاق فرش لازم دارید و چه فرشی مناسب اتاق است. اگر برای اتاق مهمان می‌خواهید فرش بخرید فرش‌‌های پشمی گزینه مناسبی هستند، زیرا الیاف نرم و بادوامی دارند و به سادگی گرد و خاک به خود نمی‌گیرند و برای مکان‌های پر رفت و آمد مناسب هستند.

تطابق با دکوراسیون و فضای خانه

فضای خانه از دیگر مواردی است که باید در زمان خرید فرش ماشینی باید به آن توجه کرد. طرح و رنگ فرش تاثیر فروانی در نمای خانه دارد. اگر فضای خانه کوچک است بهتر است که از فرش‌های رنگ روشن استفاده کنید تا فضای خانه بزرگ‌تر به نظر برسد. اگر مکان شما بزرگ و خلوت است فرشی با رنگ تیره و طرح و نقش شلوغ را انتخاب کنید تا محیط خانه شلوغ و زیباتر به نظر برسد.

بسیاری از افراد تمایل دارند در زمان خرید، فرشی را انتخاب که از نظر اندازه کل فضای اتاق را بپوشاند. سعی کنید فرشی را بخرید که با دیوارها به اندازه نیم متر فاصه داشته باشد تا پایه‌های وسایل سنگین مانند مبل و بوفه به فرش آسیب نزند.

برای خرید فرشی که با دکوراسیون خانه شما هماهنگ باشد، باید رنگ و طرح مبلمان و پرده را در نظر بگیرید. اگر مبلمان و پرده خانه شما ساده بود، بهتر است فرش‌هایی با طرح شلوغ خریداری کنید تا نمای زیبایی به خانه شما بدهد و بالعکس. همچنین توجه داشته باشید که بین فرش، پرده و مبل حتما دو مورد از المان‌ها را با طراحی ساده انتخاب کنید و اکثر شرکت‌های طراحی دکوراسیون نیز این روش را انتخاب می‌کنند. شما نیز می‌توانید با انتخاب سبک‌های ساده دکور، چیدمان زیبایی را در خانه خود اجرا کنید.

رنگ و طرح فرش

اگر از افرادی هستید که به دکوراسیون منزل خود اهمیت می‌دهید، پیشنهاد می‌شود در زمان خرید فرش ماشینی، به رنگ فرش انتخابی توجه داشته باشید. فرش ‌های ماشینی از لحاظ شکل ظاهری و رنگ در دو دسته قرار می‌گیرند:

  • فرش ماشینی با زمینه رنگ تیره
  • فرش ماشینی با زمینه رنگ روشن

از لحاظ طرح کلی نقشه هم به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • فرش ماشینی با طرح و نقشه پر و شلوغ
  • فرش ماشینی با طرح و نقشه خلوت

فرش‌های تیره رنگ مانند آبی نفتی، مشکی یا قهوه‌ای لکه‌های روشن را به سادگی نمایان می‌کند و فرش‌هایی که دارای رنگ روشن مانند سفید و کرم، گرد و غبار و جای پا را نشان می‌دهند. فرش‌هایی که ترکیب چند رنگ مختلف و طرح‌های شلوغی دارند، ذرات گرد و غبار را کمتر نشان می‌دهند. بهتر است که برای ایجاد فضایی شاد و جذاب، فرشی را انتخاب کنید که طرح و رنگ آن با سایر وسایل کمی تضاد داشته باشد.

تراکم و شانه فرش

یکی از مهم‌ترین مواردی که در خرید فرش ماشینی وجود دارد، تراکم و شانه فرش است. تعداد گره‌ها در یک متر از عرض فرش را شانه و به تعداد گره‌ها در یک متر از طول فرش را تراکم می‌گویند. به عنوان مثال فرش با تراکم 700 شانه، یعنی در عرض فرش 700 گره وجود دارد. هرچه فرش تراکم و شانه بیشتری داشته باشد، از ظرافت و قیمت بالاتری برخوردار است، اما از خاب و ضخامت آن کاسته می‌شود. به توصیه کارشناسان فرش، بهتر است که از فرش‌های 1000 شانه و 700 شانه استفاده کنید. یک راه ساده برای تشخیص شانه و تراکم فرش، مطالعه برچسبی است که در پشت آن قرار دارد.

جنس فرش ماشینی

یکی از مواردی که باید در هنگام انتخاب فرش به آن توجه کنید، جنس آن است. جنس فرش ماشینی به الیافی که در آن استفاده شده است بستگی دارد. الیاف متنوعی در فرش ماشینی به کار می‌رود که مهم‌ترین و پر کاربردترین آن‌ها به چهار دسته تقسیم می‌شود. در ادامه انواع فرش‌ها را بر اساس کاربردی که در خانه شما دارند، معرفی می‌کنیم.

فرش‌های پشمی

در فرش‌های پشمی از نخ پشم که طبیعی و بادوام است، استفاده می‌شود. فرش‌های پشمی گرد و خاک به خود نمی‌گیرند، بافت نرمی دارند و گرما را به خود جذب می‌کنند. از طرفی به دلیل با دوام‌بودن نخ، برای اتاق‌های پر رفت و آمد مناسب می‌باشند. فرش‌های پشمی به راحتی لک نمی‌شوند و در صورت ایجاد لکه به راحتی تمیز می‌شوند. رطوبت از عواملی است که سبب پوسیده شدن فرش‌های پشمی می‌شود. اگر قصد خرید فرشی را دارید که می‌خواهید سال‌ها از آن استفاده کنید، فرش‌ پشمی گزینه خوبی برای خرید است.

فرش‌های اکریلیک

از ترکیب نخ آکریلیک با انواع دیگر نخ‌های پشمی، فرش آکریلیک بافته می‌شود. این نوع فرش دارای بافتی نرم و محکم است، به راحتی لکه نمی‌گیرد و شستن آن آسان است. این نوع فرش طول عمر و دوام بالایی دارد و برای مکان‌های پر رفت و آمد بسیار مناسب می باشند و در طی زمان‌های طولانی دچار خوردگی، سائیدگی و پوسیدگی نمی‌شوند.

خرید فرش ماشینی

فرش‌های پلی پروپلین

فرش‌های پلی پروپلین با نخ‌هایی از جنس الفین تولید می‌شوند و در حال حاضر 30 درصد از بازار فرش را به خود اختصاص داده‌اند. از ویژگی‌های این فرش‌ این است که به سختی لکه می‌گیرد، راحت شسته می‌شوند و در برابر رطوبت بسیار مقاوم است. فرش‌های پلی پروپلین برای خانه‌هایی که در مناطق مرطوب قرار دارند گزینه خوبی است و همچنین برای اتاق خواب و اتاق کودک که رفت و آمد کمتری دارند و امکان کثیفی بیشتر است، مناسب هستند. این فرش‌ها به دلیل دوام کمی که دارند برای فضای پر رفت و آمد خانه مناسب نمی‌باشند.‌

فرش‌های پلی استر

از دیگر فرش‌های موجود در بازار، فرش‌ پلی استر می‌باشد که به دلیل الیافی که دارد دارای ظاهری براق و درخشنده‌ است. این نوع فرش‌ها تنوع رنگ فراوانی دارند، ضد لک می‌باشند، پرز نمی‌دهند و به دلیل نوع الیاف با کیفیت پائین‌تر و شیمیایی که دارند، از قیمت کمتری نیز برخوردار هستند. فرش‌های پلی استر چون نسبت به سایر فرش‌های ماشینی دوام کمتری دارند، برای اتاق‌های پر رفت و آمد مناسب نیستند.

قیمت فرش

از دیگر مواردی که در زمان خرید فرش ماشینی باید مورد توجه قرار دهید، قیمت فرش است. فرش‌های ماشینی چون دارای کیفیت و طرح‌های مختلف می‌باشند، از نظر قیمت با یکدیگر تفاوت دارند. از موارد تاثیرگذار در قیمت فرش می‌توان به تراکم و شانه فرش، طرح و نقش آن، کیفیت نخ یا الیاف و رنگ فرش اشاره کرد. این موارد در اکثر فرش‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و شما طبق سلیقه خود می‌توانید هر کدام از این موارد را در اولویت قرار دهید.

یکی دیگر از موارد موثر در تعیین قیمت فرش، فروشگاهی است که از آن خرید می‌کنید. این روزها سر و صدای تبلیغاتی زیادی در مورد انواع فروشگاه‌ها و بازارهای فرش وجود دارد ولی این تبلیغات الزاما به معنای قیمت مناسب این مراکز نیست و بهتر است پیش از خرید، حتما قیمت فرش را از یک فرد متخصص بپرسید یا از سایت‌های اینترنتی که قیمت‌های روز را ارائه می‌کنند، اطلاعات قیمت را بررسی کنید.

در این مطلب نکات کاربردی را در خصوص خرید فرش ماشینی بیان کردیم. بهتر است همیشه خرید فرش را به صورت حضوری و از طریق فروشگاه‌های معتبر انجام دهید تا از نزدیک از کیفیت آن اطمینان پیدا کنید و جنس فرش را لمس کنید. معمولا در فروشگاه‌های فرش، خدمات پس از فروش و ضمانت فرش انجام می‌شود تا در صورت بروز مشکل به راحتی بتوانید به فروشگاه مراجعه کنید و از گارانتی استفاده کنید.

بهترین فرش برای اتاق خواب ؟

اگر فرزند کوچک دارید، انتخاب فرش‌هایی با رنگ تیره و طرح شلوغ بهتر است زیرا کثیفی را کمتر نشان می‌دهد.

تراکم و شانه فرش در خرید فرش چه اهمیتی دارد

یکی از مهم‌ترین مواردی که در خرید فرش ماشینی وجود دارد، تراکم و شانه فرش است. تعداد گره‌ها در یک متر از عرض فرش را شانه و به تعداد گره‌ها در یک متر از طول فرش را تراکم می‌گویند.

فرش‌های اکریلیک چه نوع فرشی است؟

از ترکیب نخ آکریلیک با انواع دیگر نخ‌های پشمی، فرش آکریلیک بافته می‌شود. این نوع فرش دارای بافتی نرم و محکم است، به راحتی لکه نمی‌گیرد و شستن آن آسان است

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا