معرفی بهترین فرش های ایرانی

نکات برگزیده مطلب
  • عوامل موثر بر کیفیت فرش
  • رنگ
  • شانه و تراکم
  • جنس فرش
  • بهترین فرش های ایرانی

فرش ایرانی یکی از بهترین فرش‌های جهان است و کیفیت این فرش در سراسر جهان زبانزد است. یکی از ویژگی‌های فرش ایرانی تنوع بالای آن است. این تنوع در جنبه‌های مختلف فرش ایرانی نمود دارد و می‌توان در طرح،‌ رنگ،‌ نقش،‌ جنس الیاف و صدها وجهه دیگر این تنوع را دید. همچنین تنوع ویژگی این فرش‌ها حتی در فرش‌های تولید شده در یک شهر نیز دیده می‌شود. این تنوع باعث شده که بسیاری از افراد در این زمینه خرید دچار مشکل شوند و نتوانند از بین بهترین فرش های ایرانی فرش دلخواه خود را خریداری کنند.ما در این مطلب مروری بر بهترین فرش های ایرانی خواهیم داشت و خواهیم دید که چه برندهایی و چه ویژگی‌هایی در این فرش‌ها مناسب هستند. پس اگر قصد خرید فرش را دارید با ما همراه باشید.

فرش ایرانی

عوامل موثر بر کیفیت فرش

فرش‌ها بر اساس عواملی مختلفی دسته بندی می‌شوند و این عوامل می‌توانند معیاری برای کیفیت یک فرش باشند. در ادامه مروری بر این عوامل می‌اندازیم.

رنگ

رنگ یکی از ویژگی‌هایی است که از روی آن می‌توانید به کیفیت یک فرش پی ببرید. رنگ آمیزی فرش معمولا به دو روش مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شود. در یکی از این دو روش فرش‌ها با استفاده از رنگ طبیعی بافته می‌شوند و روش دوم،‌ رنگ آمیزی توسط رنگ‌های خارجی است. روش اول فرش‌هایی به ما تحویل می‌دهد که کیفیت بهتری دارند و رنگ این فرش‌ها به راحتی پاک نمی‌شود.

شانه و تراکم

شانه یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که امروزه توسط کارشناسان این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرش‌های ایرانی امروزه با شانه‌های متفاوتی بافته و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تراکم را با اصطلاح شانه مورد بررسی قرار می‌دهند و فرش‌ها را با اعدادی مانند ۴۰۰ شانه و ۵۰۰ شانه و ۷۰۰ شانه شناخته می‌شوند. بهترین فرش های ایرانی را فرش‌هایی با شانه بیشتر می‌دانند. به عنوان مثال بین فرش‌های ایرانی موجود در بازار،‌ فرش ۱۵۰۰ شانه بیشترین شانه را دارد و به همین دلیل به عنوان مرغوب‌ترین فرش در این زمینه قرار می‌گیرد. در واقع این عدد نشان می‌دهد که فرش با ظرافیت و دقت بیشتری بافته شده است و به  تعداد گره های رنگ موجود در هر متر عرض فرش شانه گفته می‌شود.

تراکم تعداد گره های رنگ به کار رفته در طول فرش است و با اعدادی مانند ۲۰۰ و ۷۰۰ و غیره شناخته می‌شود. در مورد نیز هر چقدر تراکم بیشتر باشد کیفیت فرش بهتر است.

تراکم فرش ایرانی

جنس فرش

فرش‌ها از مواد مختلفی ساخته می‌شوند. فرش‌های دست باف در ایران از جنس پشم،‌ پنبه و ابریشم بافته می‌شوند. فرش‌های ماشینی نیز از جنس آکریلیک، BCF، پلی استر و ترکیبی هستند. بین فرش‌های دستباف آن‌هایی که از جنس پشم هستند معمولا اگر پشم آن‌ها نیز به صورت دستی تهیه شود قیمت بالاتری نسبت به بافی فرش‌ها دارند و جز بهترین فرش های ایرانی محسوب می‌شوند. در مورد فرش‌های ماشینی نیز می‌توان گفت فرش‌ آکریلیک بیشترین دوام و مرغوبیت را بین فرش‌ها دارد و به همین دلیل جزو بهترین جنس‌ها برای تولید فرش محسوب می‌شود.

برند سازنده

برند سازنده یک فرش نیز یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که می‌توان با آن فرش را شناخت. شرکت‌های زیادی هستند که در زمینه تولید فرش در ایران فعالیت دارند و در شهرهای مختلفی فعالیت دارند. در ادامه برخی از مهم‌ترین برندهای سازنده فرش ماشینی را نام خواهیم برد:

  • فرش قیطران
  • ستاره ی کویر یزد
  • یلدای کویر کاشان
  • فرش فرهی
  • فرش شاهرخ
  • فرش نیاوران
  • فرش ساوین
  • فرش خاطره ی کاشان
  • فرش نگین مشهد
  • فرش محتشم
  • فرش شفقی تبریز

بهترین فرش های ایرانی

فرش کاشان

فرش کاشان یکی از بهترین فرش های ایرانی است که همیشه دارای استاندارد بالایی در ساخت بوده است. فرش‌هایی که به صورت دستی در این شهر بافته می‌شوند همیشه در صدر بهترین فرش های ایرانی هستند و همچنین فرش‌های ماشینی تولید شده در این شهر نیز از مرغوبیت بالایی برخوردار هستند.

فرش‌های کاشان عمدتاً از پشم بسیار خوبی تهیه می‌شوند و در آن‌ها ابریشم به ندرت استفاده می‌شود. تولید فرش در گذشته به دلیل همین ماده اولیه با کاهش روبرو بود اما تا امروز دوباره کاشان به قطبی در این صنعت تبدیل شده است. به همین دلیل فرش‌های کاشان بسیار مورد توجه و علاقه مندان این صنعت هستند. تار و پود این فرش‌ها معمولاً از پنبه ساخته شده و پرزهای آن از پشم گوسفند با کیفیت بالا ساخته شده است. گره زدگی متراکم با گره‌های فارسی فرش‌هایی را ایجاد می‌کند که صاحبان آن برای مدت طولانی از آن استفاده می‌کنند. در فرش کاشان از طرح‌های طبیعت استفاده فراوانی می‌شود. رنگ آمیزی این فرش های ایرانی با سایه‌های آبی، قرمز و بژ مرسوم است.

با این حال ، احتیاط توصیه می شود: نه کاشان های غیر معمول فروخته می شوند ، که حتی از این شهر نمی آیند ، بلکه از یک محصول هندی هستند. اینها از کیفیت قابل توجهی پایین تر هستند. این مقایسه را می توان به سرعت مقایسه کرد.

رنگ فرش ایرانی

فرش تبریز

تولید فرش امروزه در تبریز گسترده است و فرش تبریز نیز یکی از بهترین فرش های ایرانی است. این نوع فرش سال‌ها است که به خارج از ایران صادر می‌شود. الگوهای این فرش‌ها می‌توانند از یک نقش اصلی مرکزی تشکیل شوند که توسط نقوش ارغوانی، بید گلی و سروهای مختلف احاطه شده است. یکی دیگر از نقوش محبوب چهار فصل است که زندگی کشاورز ایرانی را در طول بهار ، تابستان ، پاییز و زمستان شرح می‌دهد.

اصطلاح رج در ارتباط با نام فرش‌های تبریز به تعداد گره در محدوده دهانه 70 میلی متر اشاره دارد. فرش ۴۰ رج تبریز به فرش‌هایی با ‌۴۰۰ تا ۵۰۰ گره در متر مربع، ۵۰ رج به فرش‌هایی با تقریبا ۵۰۰ تا ۶۰۰ گره در متر مربع، ۶۰ رج به فرش با ۶۰۰ تا ۸۰۰ گره در متر مربع و ۷۰ رج برای فرشی با تقریبا۸۰۰ تا ۱۰۰۰ رج در مورد فرش‌های تبریز گفته می‌شود و معمولا در این رنج بافته می‌شوند.

فرش کرمان

از گذشته دیرباز کرمان به دلیل این که در مسیر رفت و آمد هند قرار داشته از نظر فرش بافی رشد قابل توجهی داشته و هنوز هم فرش کرمان جزو بهترین فرش های ایرانی محسوب می‌شوند.

رنگ غالب فرشهای کرمان معمولاً قرمز روشن است که شدت آن را در ترکیب با تنهایی مانند بژ کم رنگ می‌کند. علاوه بر این، اغلب در وسط فرش‌ها یک ‌‌‌‌‌‌‌طرح مرکزی وجود دارد که با الگوهای گل  قاب بندی شده است. بدین ترتیب، طرح رنگی به فرش می بخشد که زیبایی به خصوصی دارد. پرز فرش از پشم گوسفند با کیفیت بالا ساخته شده است و این در حالی که معمولاً تار و پود آن از پنبه ساخته می‌شود. از نظر تراکم گره، فرش‌های کرمان در مقایسه با سایر فرش‌های ایرانی (که از۱۶۰ هزار گره در هر متر مربع شروع می‌شوند) در میانه رده قرار دارند. رنگ قرمز نیز معمولا یکی از مشخصه‌های اصلی این فرش است.

فرش مشهد

تولید فرش در مشهد بسیار زیاد است و یکی از قطب‌های تولید فرش محسوب می‌شود. به همین دلیل می‌توان اطمینان داشت که فرش مشهد یکی از بهترین فرش های ایرانی است و از کیفیت زیادی برخوردار است. پشم این فرش‌ها از منطقه کرازان تهیه می‌شود و جزء بهترین‌های پشم‌های کشور است. این مسئله را وقت لمس کردن فرش با دست و از روی نرمی فرش متوجه خواهید شد. رنگ‌های غالب به رنگ قرمز تیره، آبی و خاکی است. الگوهای گل در مرکز این طرح‌ها قرار دارد و اغلب در اندازه‌های بزرگ گره می‌شوند. اما اساساً فرش‌های مشهد در همه ابعاد قابل یافتن است. اگر می‌خواهید یک فرش مشهد با کیفیت بالا خریداری کنید، باید به تراکم گره توجه کنید. هرچه بالاتر باشد، فرش گره زده ظریف‌تر است.

نقش فرش ایرانی

فرش شیراز

فرش‌های شیراز فرش‌های ساده ایرانی است که از پشم این منطقه ساخته شده اند. با این حال همیشه جزو بهترین فرش های ایران محسوب می‌شود. مواد طبیعی با تراکم ۸۰۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰۰ گره در هر متر مربع بافته می‌شوند. فرش‌ها در این منطقه بیشتر از تولید عشایری سرچشمه می‌گیرند و بسیار کم دیده می‌شود که این فرش‌ها توسط کارخانه‌ها تولید و عرضه شوند. در منطقه عشایری قشقایی، عشایری زندگی می‌کنند که سنت قالیبافی که چنین فرش‌هایی تولید می‌کند، طولانی است. فرشهای تولید شده آنها یا با نام قشقایی یا تحت عنوان شیراز (شیراز) در بازارهای این شهر معامله می‌شوند. این فرش‌ها بین فرش‌های دستباف جزو بالاترین کیفیت هستند و اگر قصد خرید فرض دستباف را داشتید، این نوع فرش را فراموش نکنید.

فرش اصفهان

اصفهان از زمان عباسیان مهد تولید فرش بوده و هنوز هم فرش اصفهان جزو بهترین فرش های ایران محسوب می‌شود. فرش‌های اصفهان با تراکم گره ای ۶۵۰۰۰۰ گره در هر متر مربع به سمت بال ، از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار هستند و از این رو جزو پیچیده ترین‌ها از نظر طرح و فرآیند بافت هستند. تنوع طرح‌های این فرش‌ها بسیار بالا است.

گره فرش ایرانی

سخن پایانی

در این مطلب نگاهی به بهترین فرش های ایرانی انداختیم و دیدیم که این فرش‌ها باید دارای چه ویژگی‌هایی باشند تا بتوانند جزو بهترین فرش‌ها قرار بگیرند. جدای از ویژگی‌های گفته شده،‌ برخی از انتخاب بر اساس برخی ویژگی‌های فرش به سلیقه و ترجیحات افراد نیز بستگی دارد. پیش از خرید باید در مورد اولویت‌های خود آگاه باشید و سپس با توجه به معیارهای گفته شده تصمیم نهایی را بگیرید و بهترین فرش را انتخاب کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا