روش های کاربردی برای پهن کردن درست فرش

نکات برگزیده مطلب
  • آشنایی با اصول پهن کردن فرش
  • همه اتاق ‌ها را با فرش پر نکنید
  • فرش‌ها را روی کفپوش پهن نکنید
  • پهن کردن فرش در اتاق خواب
  • پهن کردن فرش زیر میز نهار خوری
  • ترکیب فرش‌ها
  • پهن کردن فرش در راهرو
  • پهن کردن فرش‌های گرد

استفاده از فرش در دکوراسیون خانه‌ها، از اهمیت بسیاری برخوردار است. انتخاب مناسب یک فرش به عنوان بخش اصلی از چیدمان خانه، می‌تواند یکپارچگی و یکدستی را برای دکوارسیون ایجاد کند. استفاده از فرش هم در دکوراسیون مانند سایر لوازم خانه دارای اصولی است که یکی از آن‌ها اصول پهن کردن فرش می‌باشد.

از طرف دیگر چگونگی پهن کردن فرش و نحوه چیدن وسایل روی آن، از مواردی است که باعث افزایش دوام و ماندگاری فرش نیز خواهد شد. در این مقاله می‌خواهیم اصولی راجع به پهن کردن فرش را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید با به کارگیری این اصول، فضای بهتری را برای خانه خود فراهم کنید.

پهن کردن فرش در پله

آشنایی با اصول پهن کردن فرش

یکی از نکاتی که در زمان خرید فرش باید به آن توجه کنیم، فضای خانه است. فرش‌ها باید طوری انتخاب شوند که زیبایی دکوراسیون خانه شما را چند برابر کنند. خرید مناسب و رعایت اصول پهن کردن فرش باعث ایجاد فضایی دنج و راحت و همچنین افزایش زیبایی در دکوراسیون منزل شما می‌شود.

پایه‌های جلویی مبل روی فرش و پایه‌های عقب روی زمین باشد

یکی از اصول پهن کردن فرش توجه به نحوه قرار گرفتن پایه‌های مبل روی آن می‌باشد. شاید روش پهن کردن فرش و نحوه قرار گرفتن پایه‌ها مبل روی آن امر مهمی به نظر نیاید، اما در زیبایی دکوراسیون تاثیر زیادی دارد. در انتخاب اندازه فرش دقت کنید تا با فضای خانه شما متناسب باشد. فرقی نمی‌کند که چقدر فضا برای پذیرایی یا نشیمن دارید، هنگام پهن کردن فرش باید پایه‌های عقب مبل روی زمین باشد، در این حالت مبل‌ها حداقل فاصله را از یکدیگر خواهند داشت و دور تا دور فرش را می‌‌گیرند.

این نوع چیدمان بیشتر برای اتاق‌های نشیمن و سالن‌ها پذیرایی مناسب است. اگردر زمان خرید به اندازه فرش توجه نکنید، مبل‌ها خیلی بیشتر از استاندارد معمول از هم فاصله می‌گیرند.

فقط تعدادی از پایه‌های مبل روی فرش باشند

اگر مبل‌های شما یکدست نیستند و چند صندلی با طرح متفاوت بین آن‌ها قرار دارد، بهتر این است پهن کردن فرش طوری باشد که پایه‌های تعدادی از مبل‌ها به طور کامل روی فرش قرار بگیرد. با این چیدمان از فرش و مبل ‌می‌توانید فضای خانه را به دلخواه خودتان کوچک و بزرگ کنید.

پایه‌های مبل بیرون از فرش باشد

اگر تمایل دارید از فرش‌های کوچک با طرح و نقش‌های زیبا و چشم نواز استفاده کنید و این زیبایی در فضای خانه دیده شود، بهتر است که پهن کردن فرش و چیدمان مبل طوری باشد که هیچ پایه‌ای روی فرش نباشد.  برای فرش‌های کوچک بهتر است که مبلمان در اطراف آن چیده شود. اگر چیدمان مبل به گونه‌ای باشد که پایه‌های جلو روی فرش قرار بگیرند، از طرح و نقش فرش چیزی دیده نمی‌شود.

پهن کردن فرش در پذیرایی

همه پایه‌های مبل روی فرش باشند

اگر اندازه فرش بزرگ باشد، می‌توانید چیدمان مبل را طوری انجام دهید که تمام پایه‌ها روی فرش قرار بگیرند. در این روش می‌توانید فرش را به دو حالت پهن کنید. یک روش این است که فرش در فاصله‌ی نزدیک به دیوار پهن شود. در این چیدمان به علت کمتر شدن فاصله دیوار و فرش، فضای اتاق کوچک‌تر و شلوغ‌تر به نظر می‌رسد. در حالت دوم پهن کردن فرش به نسبت مرکز اتاق انجام می‌شود و همه پایه‌های مبل روی آن قرار می‌گیرند. دراین حالت نمی‌توان از مبل و صندلی زیادی استفاده کرد، زیرا باعث شلوغی وتراکم زیادی می‌شود.

فرش را طوری پهن کنید که با دیوار فاصله داشته باشد

از دیگر اصول پهن کردن فرش، رعایت فاصله آن با دیوار است. اگر قصد دارید فرش بزرگی را در خانه خود پهن کنید، فرش باید طوری پهن شود که از هر سمت حداقل 45 سانت با دیوار فاصله داشته باشد. برای خانه‌هایی که فضای کوچکی دارند این فاصله تغییر می‌‌کند به این صورت که فاصله فرش از دیوار 20 سانتی متر است. این طرح در فضاهای کوچک بسیار به چشم می‌آید. برای اینکه دچار این مشکل نشوید، پیش از خرید فرش، کل فضای موجود را در نظر نگیرید، بلکه فضای لازم برای فاصله‌انداختن فرش با دیوار را نیز مدنظر داشته باشید.

همه اتاق ‌ها را با فرش پر نکنید

اگر می‌خواهید دکوراسیون خانه خود را به سبک مدرن انجام دهید، نیازی نیست که همه اتاق‌ها را با فرش بپوشانید. امروزه پارکت‌ها در اندازه و طرح‌های متفاوتی در بازار موجود می‌باشد. می‌توانید برای کفپوش کردن سایر اتاق‌ها از آن‌ها استفاده کنید. اگر سبک کفپوش و پارکت با سلیقه شما جور در نمی‌آید برای اتاق‌ها از فرش‌های کوچک‌تر استفاده کنید. تا کمی هم از کف زمین دیده شود و فضای شیک‌تری را برای خانه شما ایجاد کند.

چیدمان فرش در خانه

فرش‌ها را روی کفپوش پهن نکنید

کفپوش‌ها با هر شکل و طرح و هر جنسی، برای زیباتر کردن فضای خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از روش‌های غلط در چیدمان خانه، پهن کردن فرش روی کفپوش به بهانه سرد بودن سنگ‌ها یا خالی بودن پارکت‌ها است. یکی دیگر از اصول پهن کردن فرش این است که برای داشتن خانه‌ای مدرن و امروزی، فرش‌ها را روی کفپوش پهن نکنید. از فرش‌های کوچکتر استفاده کنید و اجازه دهید کفپوش‌های زیبا خودشان را نشان دهند.

پهن کردن فرش در اتاق خواب

اتاق خواب از فضاهایی است که رعایت چیدمان مناسب در آن، می‌تواند خوابی آرام و خوش را برای شما به همراه داشته باشد. از اصول پهن کردن فرش در اتاق خواب این است که فرشی که در زیر تخت خواب قرار می‌گیرد، 30 تا 45 سانتی متر بزرگ‌تر باشد. تا دکور تخت و اتاق خواب شیک‌تر به نظر برسند. این اندازه با توجه به متراژ اتاق و اندازه تخت قابل تغییر است، اما دقت داشته باشید که کمتر نشود زیرا باعث می‌شود که کل فرش زیر تخت قرار بگیرد و هیچ نمایی نداشته باشد.

در واقع بهتر است فرشی را انتخاب کنید که از تخت بزرگ‌تر باشد. اگر قصد دارید از فرش کوچک برای اتاق خواب استفاده کنید، بهتر است که آن را پایین تخت پهن کنید و آن را طوری پهن کنید که از عرض تخت بیشتر باشد.

پهن کردن فرش در اتاق خواب

پهن کردن فرش زیر میز نهار خوری

با پهن کردن فرش یا گلیم فرش زیر میز نهارخوری می‌توانید دکوری زیباتر را به فضای خانه خود بدهید. اصول پهن کردن فرش در زیر میز غذاخوری به این صورت است که فرش از طرفین میز باید 60 سانتی متر فاصله داشته باشد. تا زمانی که صندلی ‌ها را بیرون می‌کشید، روی فرش قرار بگیرند و هنگامی که می‌خواهید آن‌ها را سر جای خود قرار دهید، به لبه فرش گیر نکنند.

ترکیب فرش‌ها

یکی از روش‌های سنتی ایرانی‌ها برای چیدمان فرش این است که از یک فرش بزرگ برای فضای خانه استفاده می‌کنند. اگر شما دوست دارید برای دکور خانه تنوع به خرج دهید، می‌توانید به جای استفاده از یک فرش بزرگ، با ترکیب کردن فرش‌های کوچک و شیوه پهن کردن آن‌ها، فضای خانه خود را زیباتر کنید.

این نکته را مد نظر داشته باشید که در صورت استفاده از فرش‌های کوچک، آن‌ها باید از نظر رنگ و طرح هارمونی داشته باشند. پهن کردن چند فرش در کنار هم یا ترکیب فرش‌ها، چشم اندازی متفاوت را به سالن پذیرایی و اتاق نشیمن می‌دهد.

پهن کردن زیر میز ناهارخوری

پهن کردن فرش در راهرو

راهرو یا ورودی هر خانه از فضاهایی است که با پهن کردن فرش، حس خوبی را در زمان ورود به خانه منتقل می‌کند. از اصول پهن کردن فرش در راهرو این است که از فرش‌‌های باریک با عرض کم که به آن کناره نیز می‌گویند، استفاده کنید. کناره‌ها را با رنگ و طرح و عرض‌های متفاوت می‌توانید تهیه کنید و فضای زیبایی را برای خانه خود به وجود بیاورید.

پهن کردن فرش‌های گرد

فرش‌های گرد از مدل فرش‌های هستند که در صورتی که در جای مناسب پهن شوند، فضای زیبا و دلنشینی را به خانه می‌بخشند. این فرش‌ها را می‌توان برای میزهای ‌غذاخوری دایره‌ای شکل و اتاق خواب کوچک استفاده کرد. همچنین پهن کردن فرش گرد در آشپرخانه نیز فضای متفاوتی را ایجاد می‌کند. اما این نکته را به یاد داشته باشید قبل از خریدن فرش‌های گرد حتما تناسب آن‌ها را با محیط مربوطه در نظر بگیرید.

قانون خلاقیت

همه این مواردی که برای اصول پهن کردن فرش بیان شد، برای زیباتر شدن دکوراسیون خانه‌های ما به وجود آمده‌اند. اگر چیدمانی را دوست دارید که با این اصول‌ها تناسبی ندارد اما به نظرتان زیبا و جذاب است و با دکور خانه شما هارمونی دارد، می‌توانید این اصول را کنار بگذارید. و چیدمان خلاقانه و محبوب خود را برای خانه‌تان اجرا کنید. شما الزامی به رعایت اصول ندارید و سلیقه شما بر هر اصلی ارجحیت دارد.

سخن پایانی

در این مقاله کاربردی به اصول پهن کردن فرش در خانه و تناسب آن با دکوراسیون اشاره شد. در دکوراسیون داخلی عوامل بسیار زیاد و ظریفی وجود دارند که با در کنارهم قرار گرفتن آن‌ها فضای خانه تغییر پیدا می‌کند و سرشار از زیبایی می‌شود. ازآنجایی که فرش یکی از لوازم تاثیرگذار در دکوراسیون خانه است، در زمان خرید آن باید به تطابق فرش با دکور خانه توجه ویژه‌ای شود. در زمان خرید فرش به اندازه فرش و تناسب آن با فضای خانه دقت کنید. درصورتی که پایه‌‌های مبلمان روی فرش قرار می‌گیرند برای محافظت از بافت فرش بهتر است از ته پایه‌های پلاستیکی استفاده کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا