شستشوی فرش و برطرف‌کردن لکه

نکات برگزیده مطلب
  • اقداماتی که باید قبل از شستشوی فرش انجام دهید
  • نکات شستن فرش
  • پاک کردن جای انواع لکه باقی‌مانده بر روی فرش

از گذشته تا به امروز، فرش‌ها زینت بخش خانه‌های ایرانی بوده‌اند. فرش‌ها با گذر زمان و گاهی اوقات به دلیل ریختن مواد خوراکی یا غیر خوراکی بر روی آن‌ها، کثیف می‌شوند و زیبایی خود را از دست می‌دهند. شستشوی صحیح و به موقع فرش نقش مهمی در افزایش طول عمر و حفظ کیفیت فرش دارد. پیش از انجام شستشو، باید از نکات شستن فرش آگاه باشید و آن‌ها را رعایت کنید تا شستشو به بهترین نحو ممکن انجام شود و به فرش‌ها آسیبی نرسد.

فرش‌ها انواع مختلفی دارند و شستشوی آن‌ها را باید با در نظر گرفتن به جنس و قدمت فرش انجام دهید. در این مطلب تلاش می‌کنیم برخی از نکات شستن فرش و نحوه برطرف کردن انواع آلودگی فرش را توضیح دهیم.

اقداماتی که باید قبل از شستشوی فرش انجام دهید

پیش از شستن فرش، باید اقداماتی را انجام دهید تا با شستشوی فرش به آن آسیب نرسانید و سلامت و زیبایی فرشتان حفظ شود. بنابراین پیش از بیان نکات شستن فرش این اقدامات اولیه را شرح می‌دهیم.

بررسی تمام جهت‌های فرش به صورت دقیق

بهتر است قبل از اینکه فرش را بشویید، تمامی قسمت‌های آن، مخصوصاً ریشه‌های فرش را به دقت بررسی کنید. در این صورت اگر متوجه ایرادهایی نظیر پارگی، سوختگی یا پوسیدگی در فرش شُدید، می‌توانید فوراً آن را برای تعمیر در اختیار یک رفوگر متخصص قرار دهید.

اگر فرشتان دچار نواقصی باشد و بدون توجه به آن اقدام به شستشو کنید، این کار می‌تواند موجب گسترش آن ایراد و آسیب رساندن بیشتر به فرش شود. در این صورت باید هزینه بیشتری را برای تعمیر فرش بپردازید و حتی ممکن است فرشتان هیچگاه زیبایی سابق را بدست نیاورد. حتی در صورتی که فرش را برای شستن به قالیشویی می‌سپارید هم بهتر است وجود عیب یا ایراد در آن را به کارکنان قالیشویی اطلاع دهید.

انتخاب کردن محل مناسب برای شستشوی فرش

لازم است پیش از اینکه فرش را بشویید، محلی مناسب برای انجام شستشو و همچنین خشک کردن فرش انتخاب کنید. محل مناسب برای انجام این کار باید شرایط زیر را داشته باشد:

نکات شستن فرش

  • محل انتخاب شده برای شستشو نباید آسفالت باشد.
  • محلی که برای شستشوی فرش انتخاب کرده اید باید کمی شیب داشته باشد.
  • محل انتخاب شده برای شستشو، قبل از قرار دادن فرش باید به خوبی تمیز شده باشد. بهتر است ابتدا سنگ ریزه و خاک را از آن جا تمیز کنید و سپس محل انتخاب شده را با آب و جارو بشویید.

یکی از نکات شستن فرش انتخاب محل مناسب برای انجام این کار است. در صورت بی‌توجهی به این موضوع ممکن است فرش شما در طی مراحل شستشو آسیب ببیند.

تمیز کردن تار و پود فرش

قبل از خیس کردن فرش و انجام مراحل شستشو، باید تار و پود آن را تمیز کنید. این کار را به دو صورت می‌توانید انجام دهید:

  • با استفاده از جارو برقی، فرش را از تمامی جهات تمیز کنید و تمامی گرد و غبار موجود بر روی آن را از بین ببرید. برای پاکسازی تار و پود فرش، این روش توصیه می‌شود.
  • می توانید با کمک چند نفر، فرش را در هوا بگیرید و با دست ضربات محکم و پشت سر هم به فرش بزنید. انجام این کار گرد و خاک موجود بر روی فرش را از آن خارج می‌کند.

شناخت نوع و جنس فرش

پیش از آن که فرش را بشویید، باید نوع و جنس الیاف فرش را بشناسید تا به صورت متناسب با آن شستشو را انجام دهید. به طور کلی فرش‌ها در دو دسته ی ماشینی و دست بافت جای می‌گیرند. آگاه بودن از جنس فرش و الیاف به کار رفته در آن باعث می‌شود ضمن انتخاب ماده شوینده مناسب برای فرش، از مقدار کافی آب و ماده شوینده در فرایند شستشو استفاده کنید.

نکات شستن فرش

پس از آماده سازی شرایط شستشو و در نظر گرفتن موارد گفته شده، حال می‌توانید فرش خود را بشویید. در این قسمت به نکات شستن فرش اشاره می‌کنیم.

خیس کردن فرش به طور کامل

پس از قرار دادن فرش بر روی زمین، شلنگ آب را بردارید و به صورت رفت و برگشتی و موازی با طول فرش، آن را خیس کنید. باید این کار را تا اندازه‌ای ادامه بدهید که تمام قسمت‌های فرش خیس شود و هیچ نقطه‌ای از آن خشک باقی نماند.

به کارگیری ماده شوینده مناسب برای فرش

یکی دیگر از نکات شستن فرش انتخاب ماده شوینده مناسب برای آن است. شوینده مناسب برای شستن فرش از ترکیب شامپو فرش و مقداری تاید دستی بدست می‌آید. برای انجام این کار این دو ماده را در یک ظرف بزرگ بریزید و به خوبی به هم بزنید تا کف کند. پس از آن ماده شوینده را به صورت موازی با طول فرش بر روی آن بریزید تا همه سطح فرش را پر کند.

از بین بردن لکه فرش

هیچ گاه فقط از تاید به تنهایی برای شستن فرش استفاده نکنید؛ این کار علاوه بر اینکه فرش را زبر و ناخوشایند می‌کند، به بافت آن آسیب می‌رساند و از طول عمر فرش می‌کاهد.

بنابراین فکر استفاده از مواد شوینده دستی را از ذهنتان بیرون کنید و تنها از ترکیب آن با شامپو فرش استفاده کنید. همچنین به هیچ وجه از وایتکس برای این کار استفاده نکنید؛ چرا که به مرور زمان به بافت فرشتان آسیب می‌رساند و تار و پود و ریشه‌های آن را پوسیده می‌کند.

به کار گیری برس مخصوص شستن فرش

اگر می‌خواهید شستشوی فرش را به بهترین نحو انجام دهید و چرک و کثیفی را به خوبی پاک کنید، باید از برس مخصوص شستن فرش استفاده کنید. بنابراین پس از خیس کردن فرش و ریختن مواد شوینده بر روی آن، سطح فرش را به طور کامل برس بکشید و بشویید. پس از برس کشیدن به سطح فرش، ریشه‌های آن را برس بکشید و با ماده شوینده بشویید.

استفاده مجدد از آب

پس از اینکه تمامی قسمت‌های فرش را برس کشیدید، با استفاده از شلنگ یا سطل، به اندازه کافی آب بر روی فرش بریزید و کف‌های موجود بر روی آن را به طور کامل بشویید. بهتر است که این کار را در جهت خواب فرش انجام دهید.

پارو کشیدن در جهت خواب فرش

پس از آب ریختن و شستن کف، لازم است پارو را بردارید و چندین مرتبه در جهت خواب فرش بر روی آن بکشید. با انجام این کار آب و کف باقی مانده در تار و پود فرش از آن خارج می‌شود. در صورتی که این مرحله را به درستی انجام ندهید و کف به طور کامل از تار و پود فرش خارج نشود، فرش و ریشه‌های آن زرد شده و رنگشان تغییر می‌کند.

پهن کردن فرش پس از شستشو

پس از خارج شدن کف از تمامی قسمت‌های فرش، آن را به آرامی لوله کنید. سپس فرش را بلند کرده و بر روی سطح شیب دار قرار دهید تا آب باقی مانده در آن به تدریج از فرش خارج شود.

ترفندهای شستن فرش

فرش باید یک نصف روز یا یک روز کامل در همین وضعیت باقی بماند. پس از آن باید فرش را در معرض نور خورشید پهن کنید و منتظر بمانید تا به طور کامل خشک شود. در این مرحله شستشو انجام شده و می‌توانید فرش را در منزل پهن کرده و مورد استفاده قرار دهید.

پاک کردن جای انواع لکه باقی‌مانده بر روی فرش

برای از بین بردن جای برخی از لکه‌های باقی مانده بر روی فرش، نیازی به شستن کل فرش ندارید. در ادامه نکات شستن فرش روش برطرف کردن برخی از لکه‌ها را توضیح می‌دهیم.

نکات کلیدی شستن فرش

لکه میوه

بلافاصله پس از ریختن میوه بر روی فرش، در صورتی که جای لکه با آب از بین نرفت، یک پیمانه سرکه سفید، مقداری نمک و یک پیمانه آب سرد را ترکیب کنید و با استفاده از آن لک را برطرف کنید.

لکه چربی

برای پاک کردن لکه چربی باید سریع اقدام کنید. چرا که روغن به سرعت بر روی فرش پهن می‌شود و سریعاً چسبندگی آن افزایش می‌یابد. با استفاده از جوش شیرین می‌توانید به راحتی روغن ریخته شده بر روی فرش را جذب کرده و جای آن را تمیز کنید.

لکه سس

در ادامه نکات شستن فرش در این قسمت به برطرف کردن لکه سس می‌پردازیم. با استفاده از الکل، یک دستمال تمیز را مرطوب کنید و سپس چند بار بر روی محل ریختن سس قرار داده و بردارید. با استفاده از این روش لکه سس از بین می‌رود. پس از انجام این کار، با استفاده از یک دستمال و آب سرد الکل باقی مانده بر روی فرش را پاک نمایید.

لکه جوهر

جالب است بدانید در صورتی که جوهر خودکار یا خودنویس بر روی فرش ریخت، با استفاده از ماست می‌توانید لکه آن را از بین ببرید. یک قاشق ماست را بر روی محل لکه قرار دهید و به سادگی جای لکه را پاک کنید.

لکه خون

برای از بین بردن لکه خون از روی فرش، نیاز به شوینده ندارید. در صورتی که متوجه لکه خون بر روی فرشتان شُدید، محلولی از آب سرد و نمک درست کنید و چند دقیقه بر روی جای لکه قرار دهید. سپس با استفاده از یک دستمال آن قسمت را تمیز کنید.

لکه قهوه

برای برطرف کردن جای لکه قهوه یک فنجان آب را با سه قطره مایع ظرفشویی ترکیب کنید. سپس دستمال را با این محلول، مرطوب کنید و بر روی لکه بکشید. با این روش می‌توانید لکه باقی مانده از قهوه را پاک کنید.

اگر قصد ندارید شستن فرش را به قالیشویی بسپارید و می‌خواهید شخصاً این کار را انجام دهید، باید نکات شستن فرش را رعایت کنید. رعایت کردن این نکات ضمن اینکه باعث می‌شود فرش شما به خوبی تمیز شود، از آسیب رساندن به بافت آن جلوگیری کرده و عمر مفید فرش را افزایش می‌دهد. برای برطرف کردن جای برخی از لکه ها، نیازی نیست که کل فرش را بشویید. با روش‌های گفته شده در این مطلب می‌توانید به سادگی لکه‌های ذکر شده را پاک کنید و از تماشای زیبایی فرشتان لذت ببرید.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا