تاثیر رنگ فرش در دکوراسیون داخلی منزل

نکات برگزیده مطلب
  • لزوم دقت در انتخاب رنگ فرش برای اتاق پذیرایی
  • اصول انتخاب رنگ فرش مناسب برای اتاق پذیرایی
  • انتخاب فرش متناسب با ابعاد اتاق
  • انتخاب رنگ فرش مطابق با سبک دکوراسیون منزل
  • انتخاب فرش متناسب با رنگ مبلمان منزل
  • انتخاب رنگ فرش متناسب با کفپوش منزل
  • انتخاب فرش مناسب برای اتاق خواب کودک

از گذشته تا کنون، فرش همواره یکی از عناصر مهم خانه‌های ایرانی بوده است. فرش‌های ایرانی علاوه بر پوشاندن کف و تأثیرگذاری در کنترل دمای محیط، زیبایی خاصی به فضای خانه می‌بخشند. انتخاب رنگ فرش جزو موضوعات مهمی است که معمولاً بسته به رنگ دکوراسیون خانه و سلیقه افراد انجام می‌شود. با انتخاب صحیح فرش مناسب برای قسمت‌های مختلف منزل، می‌توانید زیبایی خانه خود را دو چندان کنید.

در طراحی دکوراسیون داخلی منزل، انتخاب رنگ فرش جزو موضوعات اصلی است. معمولاً انتخاب فرش مناسب، با در نظر گرفتن سبک و رنگ دکوراسیون منزل صورت می‌گیرد. در انجام این کار نکات و اصولی وجود دارد که رعایت کردن آن برای حفظ یکپارچگی دکوراسیون خانه ضروری است. در ادامه این مطلب تلاش می‌کنیم با بیان این نکات، شما را در انتخاب فرشی مناسب از نظر رنگ یاری کنیم.

رنگ فرش متناسب با فضا

لزوم دقت در انتخاب رنگ فرش برای اتاق پذیرایی

اتاق پذیرایی یکی از مهم‌ترین بخش‌های منزل است که مهمانانتان پس از ورود به منزل شما اکثر زمان خود را در آن جا سپری می‌کنند. از آن جایی که ایرانیان عموماً مردم مهمان نوازی هستند و در اتاق پذیرایی به مهمان‌داری می‌پردازند، نحوه طراحی دکوراسیون و انتخاب رنگ فرش مناسب برای این قسمت از منزل از اهمیت بالایی برخوردار است.

رنگ قرمز فرش

انتخاب فرش مناسب برای اتاق پذیرایی موجب فراهم کردن فضایی آرام و دلنشین در قلب منزل شما می‌شود. همچنین انتخاب کردن فرشی نامناسب برای این قسمت از خانه، موجب انتقال حس ناخوشایند به افراد منزل و میهمان‌ها شده و آرامش آن‌ها را صلب می‌کند. بنابراین لازم است که برای انتخاب فرش پذیرایی وقت بگذارید و این کار را مطابق با اصول انجام دهید. با انتخاب فرش مناسب برای پذیرایی، ضمن فراهم کردن فضایی مطبوع و دلنشین، خوش سلیقه بودن خود را در معرض دید تمامی میهمان هایتان قرار می‌دهید.

اصول انتخاب رنگ فرش مناسب برای اتاق پذیرایی

اتاق پذیرایی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های دکوراسیون داخلی منزل شما را تشکیل می‌دهد. بنابراین انتخاب فرشی با رنگ مناسب برای این قسمت از خانه اهمیت زیادی دارد. در انتخاب فرش جدا از رنگ، مواردی نظیر سبک دکوراسیون، نوع کاربری فضا،مبلمان و ابعاد اتاق باید در نظر گرفته شوند. در ادامه مطلب اصولی که باید در انتخاب رنگ فرش برای پذیرایی در نظر بگیرید را بیان می‌کنیم.

انتخاب فرش متناسب با ابعاد اتاق

معمولاً فرش مناسب برای اتاق پذیرایی و یا هر یک از اتاق‌های دیگر منزل، با در نظر گرفتن ابعاد آن قسمت و فضای موجود انتخاب می‌شود. انتخاب فرشی با رنگ مناسب برای اتاق پذیرایی می‌تواند باعث شود فضای این قسمت بزرگ‌تر از ابعاد واقعی به نظر برسد. فرش‌هایی که در آن‌ها از طرح‌های شلوغ استفاده شده است و یا فرش‌هایی که رنگ تیره دارند، باعث می‌شوند که فضای اتاق کوچکتر از ابعاد واقعی آن به چشم بیاید. برخلاف آن، فرش‌هایی که در آن‌ها از رنگ‌های روشن استفاده شده است فضای اتاق را بزرگتر از ابعاد واقعی آن نمایش می‌دهند.

اگر ابعاد اتاق پذیرایی منزل شما بزرگ است، می‌توان گفت که دست شما برای انتخاب رنگ فرش باز است و می‌توانید انواع فرش‌های تیره و یا فرش‌های پر نقش و نگار را برای این قسمت انتخاب کنید. اما در صورتی که فضای اتاق پذیرایی شما کوچک باشد، توصیه ما به شما این است که فرش این قسمت از خانه را از میان فرش‌هایی با زمینه رنگ روشن انتخاب کنید.

انتخاب رنگ فرش مطابق با سبک دکوراسیون منزل

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در انتخاب رنگ فرش در نظر بگیرید، تناسب داشتن آن با سبک دکوراسیون منزل شما است. به طور مثال اگر از سبک سنتی در دکوراسیون منزلتان استفاده کرده اید، مناسب‌ترین رنگ فرش برای پذیرایی منزل شما، رنگ قرمز است؛ چرا که این رنگ یادآور فرش‌های سنتی ایرانی است و مناسب دکوراسیون منزل شما می‌باشد. در منازلی که از سبک سنتی برخوردارند، معمولاً فرش‌هایی استفاده می‌شوند که طرح‌های شلوغی داشته باشند.

انتخاب رنگ فرش متناسب با مبل

اما در منازل دارای سبک مدرن، بهتر است فرشی با زمینه رنگ خنثی به کار گرفته شود. یکی از اصول سبک مدرن در دکوراسیون منزل، سادگی و خلوت بودن فضای منزل است؛ بنابراین فرشی که در خانه‌های با سبک مدرن استفاده می‌شود نباید طرح شلوغی داشته باشد. رعایت نکردن این موضوع در انتخاب رنگ فرش موجب به هم خوردن توازن محیط شده و زیبایی منزل را کم می‌کند.

اگر در دکوراسیون اتاق پذیرای از رنگ‌های خنثی استفاده کرده باشید، گزینه‌های بیشتری برای انتخاب فرش در اختیار دارید. یعنی اگر مبلمان، پرده‌ها و سایر لوازم اتاق پذیرایی شما رنگ خنثی دارند، محدودیتی در انتخاب رنگ فرش ندارید و با قرار دادن وسایل تزئینی در قسمت‌های مناسبی از منزل می‌توانید توازن را در محیط برقرار کنید. اما در صورتی که وزن یک یا دو رنگ در دکوراسیون منزل شما بیش از سایر رنگ‌ها است، دو انتخاب پیش رو دارید. می‌توانید فرشی را برای پذیرایی انتخاب کنید که از همان طیف رنگی بوده اما درجه رنگ آن متفاوت باشد، یا اینکه فرشی با رنگ مکمل فرش اصلی را انتخاب کنید. به عنوان مثال در منزلی که رنگ اصلی دکوراسیون و مبلمان آن سبز است، فرشی با رنگ قرمز انتخاب مناسبی می‌باشد.

انتخاب فرش متناسب با رنگ مبلمان منزل

طبق اصول طراحی دکوراسیون داخلی منزل، فرشی که برای استفاده در اتاق پذیرایی انتخاب می‌کنید باید دارای رنگی تیره‌تر از رنگ سایر قسمت‌های پذیرایی، از جمله مبلمان باشد. یعنی در انتخاب رنگ فرش پذیرایی، باید دقت داشته باشید که رنگ فرش غالب بر رنگ مبلمان باشد. در حقیقت اینکه مبلمان و فرش شما همرنگ باشند و یا از میان دو رنگ متمایز انتخاب شده باشند اهمیت زیادی ندارد، در هر حالتی توصیه می‌شود که فرش پذیرایی از میان رنگ‌های گرم‌تر و تیره‌تر انتخاب شود. البته در این موضوع باید رنگ دیوارها و اندازه فضا را نیز در نظر بگیرید.

برای مثال اگر رنگ مبلمان پذیرایی شما بنفش باشد، فرش با رنگ تیره گزینه مناسبی برای شما نمی باشد. در این حالت فرشی که زمینه رنگی آن یاسی یا کرم باشد، گزینه مناسب‌تری است. در صورتی که رنگ غالب مبلمان شما سبز یا زرد باشد، انتخاب فرشی با رنگ خنثی برای شما مناسب می‌باشد؛ رنگ‌های کرم، بلوطی یا بژ در دسته رنگ‌های مناسب برای دکوراسیون شما جای می‌گیرند.

نکته دیگری که باید در انتخاب رنگ فرش در نظر داشته باشید، مشابه نبودن آن با رنگ مبلمان است. در صورتی که فرش و مبلمان شما زمینه رنگ یکسانی داشته باشند، فضای پذیرایی شما کسل کننده و یکنواخت به نظر می‌رسد و از زیبایی آن کاسته می‌شود.

انتخاب رنگ فرش متناسب با کفپوش منزل

برای انتخاب رنگ فرش پذیرایی، در نظر گرفتن رنگ کف منزل، مخصوصاً در خانه‌هایی که دکوراسیون مدرن دارند، اهمیت بالایی دارد. انتخاب فرش متناسب با نوع و رنگ کفپوش منزل باعث می‌شود که زیبایی کف دو چندان به نظر برسد. اگر به دنبال نمایان ساختن هرچه بیشتر فرش هایتان هستید، بهتر است آن‌ها را از رنگی متضاد با رنگ کفپوش انتخاب کنید. به طور کلی این موضوع به سلیقه شما در دکوراسیون منزل بستگی دارد. اگر به دنبال تضاد یا کنتراست در دکوراسیون منزل هستید، باید فرشی با رنگ متضاد با رنگ کفپوش انتخاب کنید و اگر علاقه مند به هارمونی در دکوراسیون هستید، باید فرشی را انتخاب کنید که رنگ آن مکمل رنگ کفپوش باشد.

توجه داشته باشید که رنگ دیوارهای منزل و رنگ کف آن باید با یکدیگر متناسب باشند. برای مثال در صورتی که دیوارهای اتاق یا پذیرایی شما تیره رنگ هستند، نباید کفپوش یا فرش منزلتان رنگی تیره داشته باشد. تیره بودن رنگ کف و دیوارها موجب می‌شود که فضای اتاق دلگیر و بسته به نظر برسد و نشاط و طراوت دکوراسیون منزل را از بین می‌برد. در صورتی که رنگ تیره را برای کف و دیوارهای منزل انتخاب کردید، لازم است که از مبلمان با رنگ روشن در پذیرایی استفاده کنید تا اندکی از بار سنگین رنگ‌های تیره کم کند.

انتخاب فرش مناسب برای اتاق خواب کودک

کودکان و خردسالان بازیگوش هستند و توجه چندانی به نظافت منزل نمی کنند. بنابراین اگر کودک خردسال دارید، فرش رنگ روشن برای اتاق خواب کودک و یا حتی پذیرایی منزل شما گزینه مناسبی نمی باشد. فرش‌های رنگ روشن عموماً آلودگی را بیشتر نشان می‌دهند و همچنین تمیز کردنشان و برطرف کردن جای لک از روی آن‌ها در مقایسه با فرش‌های تیره‌تر، دشوار است. در صورتی که در منزلتان حیوان خانگی دارید نیز باید این نکات را در انتخاب رنگ فرش در نظر بگیرید.

سخن پایانی

در اکثر خانه‌های ایرانی، فرش یکی از اصلی‌ترین عناصر دکوراسیون داخلی است که تأثیر زیادی در زیبایی فضای منزل دارد. انتخاب رنگ فرش با در نظر گرفتن اصول دکوراسیون داخلی، موجب می‌شود که ترکیب رنگی فضای منزل شما متعادل شده و به اعضای خانه آرامش می‌بخشد.

با توجه به قیمت انواع فرش‌های ماشینی و دستباف، فرش‌ها جزو لوازمی هستند که معمولاً تا مدت زمانی طولانی از آن‌ها استفاده می‌شود و به ندرت تعویض می‌شوند. بنابراین در انتخاب رنگ فرش باید دقت کافی به خرج دهید تا تناسب آن با رنگ بندی قسمت‌های مختلف خانه و سبک دکوراسیون منزلتان حفظ شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا